Maksukortti ja matkustaminen
Kun sinulle on myönnetty oikeus kuljetuspalveluun, saat Helsingin Matkapalvelun maksukortin, jolla voit matkustaa Helsingissä, Helsingistä lähikuntiin ja takaisin sekä lähikunnissa (Espoo, Kauniainen, Vantaa ja Sipoo sekä näkövammaisten henkilöiden osalta Onnela).
Voit maksaa maksukortilla vain Helsingin Matkapalvelusta tilatut matkat. Poikkeustilanteissa, jos et saa meitä kiinni 15 minuutin ajassa tai autosi on 15 minuuttia myöhässä, voit maksaa maksukortilla myös Taksi Helsingin tai Menevän taksikeskuksesta tilatut matkat. Varmista tällöin ensin, että maksukortti käy autossa maksuvälineenä.
Lisätietoa saat Näin tilaat tai perut matkan -sivulta.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Maksukortilta perittävien matkojen lisäksi maksat toteutuneista kuljetuksista asiakasmaksuna omavastuuosuuden. Omavastuu vastaa voimassa olevaa HSL:n kahden vyöhykkeen kertalipun hintaa.
Lisätietoa omavastuista löydät Matkojen omavastuut -sivultamme.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Kuljetuspalvelun maksukortti on henkilökohtainen, eikä sitä saa luovuttaa muille. Ilmoitathan oman asuinalueesi vammaisten sosiaalityöhön, jos muutat asuinpaikkaa tai maksukorttisi katoaa ja hävitä tarpeeton kortti esimerkiksi leikkaamalla se kahtia. Kaikki väärinkäyttötapaukset selvitetään.
Matkustaminen muualla Suomessa
Mikäli sinulle on myönnetty vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu, ja tarvitset kuljetuspalvelua muualla Suomessa, ota yhteyttä omaan sosiaaliohjaajaasi.
Huomioitavaa matkaa tilatessasi
Yhdeksi matkaksi lasketaan yhdensuuntainen kuljetus määränpäästä määränpäähän. Paluumatkalle sinun on tilattava kyyti erikseen. Voit tilata meno- ja paluumatkan tai useampia matkoja samalla kertaa.
Ainoastaan hautausmaakäynneillä auto voi olla sama sekä meno- ja paluumatkalle. Tällöin auto odottaa sinua enintään 20 minuuttia. Matkasta kuluu maksukortiltasi kaksi matkaa ja velotamme lisäksi näiden matkojen omavastuuosuudet.
Matkat ja ajoneuvo välitetään aina sinun asiakastietojesi ja tarpeidesi mukaisesti. Esimerkiksi jos saattajasi käyttää sähköpyörätuolia, mutta sinä matkustat henkilöautolla, kuljetus toteutetaan henkilöautolla asiakastietojesi mukaisesti.
Voit tilata matkan joko lähtö- tai saapumisajan mukaan.
Voit tilata matkan lähtöajan mukaan viimeistään 30 minuuttia ennen toivomaasi lähtöaikaa.
Huomioithan, että lähtöaika voi poiketa 20 minuuttia, tai mikäli tarvitset inva-autoa, 10 minuuttia toivomastasi lähtöajasta. Tämä tarkoittaa, että auto voi saapua toivomaasi lähtöaikaa aiemmin tai myöhemmin.
Jos tilaat matkan perillä oloajan mukaan, tee matkatilaus viimeistään kaksi tuntia ennen lähtöaikaa.
Huomioithan, että toivomasi perillä oloaika on ehdoton, josta kuljetus ei saa myöhästyä. Perillä oloaika voidaan sopia 20 minuuttia aikaisemmaksi toivomastasi ajankohdasta ja mikäli tarvitset inva-autoa, 10 minuuttia aikaisemmaksi.
Jokaista kuukautta kohden käytössäsi on myös kaksi pikamatkaa, jossa ajoneuvo saapuu 15 minuutin kuluessa tilauksesta. Perustelluista syistä voit myös hakea lisäystä kuukausittaisiin pikamatkamääriin omalta vammaisten sosiaalitoimistolta. Enimmillään pikatilausmatkoja voi olla kuusi yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa.
Huomioithan, että aina pikamatkan tilaaminen ei ole mahdollista esimerkiksi ruuhkaisena aikana. Asiakaspalvelumme arvioi pystytäänkö pikamatka toteuttamaan haluamallasi ajankohdalla.
Inva-autoja ei ole mahdollista tilata pikatilauksella autojen rajallisen saatavuuden vuoksi, vaan ne saapuvat aikaisintaan 30 minuutin kuluttua tilauksesta.
- yhteen 10 minuutin pysähdykseen matkan varrella, jos reittipoikkeama on alle kilometrin. Poikkeuksena on käynti hautausmaalla, jossa auto odottaa enintään 20 minuuttia.
- ottamaan mukaasi yhden maksuttoman saattajan.
- ottamaan mukaasi yhden saattajan lisäksi yhden seuralaisen sekä alle 13-vuotiaat lapset auton matkustajamäärä huomioiden. Seurassasi matkustavat henkilöt maksavat matkasta kulloinkin voimassa olevaa omavastuuosuutta vastaavan summan. Alle 7-vuotiaat lapset matkustavat maksutta.
- ottamaan mukaan lemmikkisi tai koulutetun opas-, tuki- tai avustajakoiran.
- Ilmoitathan aina mahdollisista pysähdyksistä, saattajasta tai seuralaisista sekä lemmikistä tai avustajakoirasta tilausta tehdessäsi.
Avustaminen ja apuvälineet matkalla
Erilaisia lisätarpeita varten tarvitset erillisen päätöksen vammaisten sosiaalityön toimipisteestäsi.
Jos käytät pyörätuolia, porrasavustaminen tai porraskiipijän käyttö on sinulle välttämätöntä, kun lähtö- tai kohdeosoitteessa on enemmän kuin kolme porrasta. Tarvitset tällöin porrasavustamisesta ja / tai porraskiipijän käytöstä asiakaspäätöksen, jota voit hakea vammaisten sosiaalityön toimipisteestäsi.
Mikäli käytössäsi on yli 80 cm leveä tai hyvin painava apuväline, esimerkiksi painava sähkömopo, tarvitset matkalle ison inva-auton. Voit hakea päätöksen ison inva-auton käytöstä vammaisten sosiaalityön toimipisteestäsi. Tilaa matka viimeistään kuljetusta edeltävänä päivänä, jotta tarvittava ajoneuvo voidaan varmistaa.
Sähkömopo
Sähkömopoa voidaan kuljettaa Helsingin Matkapalvelun autoissa vain, jos se pystytään kiinnittämään ajon ajaksi turvallisesti autoon. Sähkömopon rungossa on oltava erityiset kiinnityspisteet tätä varten.
Saat kuljettajalta avustamista ja saattamista, mikäli sinulla on saatto-oikeudesta kirjaus kuljetuspalvelun päätöksessäsi. Tällöin kuljettaja auttaa sinua esimerkiksi kodista autoon siirryttäessä ja vastaavasti autosta kohteen sisätiloihin siirtymisessä.
Inva-auton käyttöoikeus myönnetään kaikille inva-autoa tarvitseville. Mikäli sinulla on inva-auton käyttöoikeus, kuljettajalla on velvollisuus tarvittaessa avustaa sinua siirtyessä kohdeosoitteeseen ja päinvastoin.
Matkaa tilatessasi ilmoita asiakaspalvelijalle tarpeestasi kuljettajan antamaan avustamiseen ja saattamiseen, jotta voimme varata siihen riittävästi aikaa.