Verksamhet och målsättningar

Vi stöder Helsingfors stads och dess invånares framgång med innovativa och socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbara tjänster. Vår verksamhet styrs av fyra värden: tillsammans, tillförlitligt, kreativt och ansvarsfullt. De baseras på Helsingfors stads etiska principer och sammanfattas i vårt värdelöfte Bäst tillsammans.

I Helsingforsbornas vardag

  1. 1 600 yrkespersoner

    Palvelukeskus Helsinki har 1 600 anställda bland annat inom måltids- och städtjänster, omsorgstjänster, klient- och aulatjänster samt stödtjänster. Tillsammans sköter vi Helsingforsbornas bastjänster.

  2. Deltar dagligen i 100 000 måltidsstunder

    Vi tillreder dagligen måltider för Helsingfors daghem, skolor, läroanstalter, sjukhus, seniorcenter och servicehus samt hemmåltider för hemvårdens klienter.

  3. Vi finns på 500 verksamhetsställen

    Våra måltids- och städtjänster verkar på 500 verksamhetsställen runtom i Helsingfors. Våra huvudverksamhetsställen ligger i Vallgård i Helsingfors samt i Vanda, där vi även har en måltidsproduktionsinrättning.

  4. Över 600 000 förmedlade resor

    Vår färdtjänst Helsingfors Resetjänst ordnar årligen över 600 000 resor för äldre stadsbor och personer med svår funktionsnedsättning, som inte kan använda kollektivtrafik. Vår kundtjänst för Helsingfors Resetjänst har öppet dygnet runt, alla dagar året om.

  5. Cirka 200 000 kontakter per månad

    Vår telefon- och välfärdstjänst tar emot cirka 200 000 kontakter per månad. Vi ansvarar bland annat för Helsingfors stads växel, Helsingfors Resetjänsts transportarrangemang för äldre och personer med svår funktionsnedsättning, samt distansvård- och trygghetstelefontjänster. Vi verkar även som säsongshjälp till exempel i tidsbokningen för vaccinations- och idrottstjänster. 

  6. Nästan 30 000 kilo fisk från Östersjön

    På våra menyer är Östersjöfisk en återkommande delikatess och år 2021 använde vi nästan 30 000 kilo fisk från Östersjön inom våra måltidstjänster. Sedan år 2019 har vi även deltagit i Östersjödagen, som arrangeras av John Nurminens stiftelse, genom att servera en Östersjömeny inom våra måltidstjänster för upp till 75 000 Helsingforsbor. Under mer än 10 års tid har våra måltidstjänster följt rekommendationerna i WWF:s fiskguide och i användningen av finländska karpfiskar, såsom braxen, är vi banbrytande i Finland.

  7. Noggrann ekonomi

    År 2021 var Palvelukeskus Helsinkis omsättning 98,2 miljoner euro, vilket är en ökning på cirka 5,2 miljoner euro från år 2020. Vårt rörelseresultat var 218 000 euro i överskott. Direktionen har satt upp ett resultatmål på noll för oss.

  8. Klientnöjdhet

    Varje år genomför vi klientnöjdhetsenkäter i våra tjänster. År 2021 var medeltalet för vår klientnöjdhet 3,7 på skalan 1 till 5.

  9. Bäst tillsammans

    Vinnare i PRO-tävlingen
    År 2022 var vi framgångsrika på PRO-galan som belönar de bästa inom köks- och restaurangbranschen. Vår måltidsserviceansvarige Marjo Niskanen vann både PRO-priset i kategorin för arbetare i professionella kök och priset som delades ut av pressen. Vår servicechef Jaana Bremer vann pris i kategorin chef för professionella kök.

    Mångfaldig finsk mästare inom eko
    År 2022 vann den ekologiska maten på Helsingfors daghem två finska mästerskap. Tillsammans med Helsingfors daghem vann vi finska mästerskapet i ekologisk mat i kategorin för offentliga måltidsserviceproducenter som ökat användningen av ekologiska produkter mest samt för stora offentliga måltidsproducenter. Tillsammans med Helsingfors stad har vi vunnit finska mästerskapet i ekologisk mat fem gånger. 

    Flest läkemedelsautomater i världen
    De läkemedelsautomater som vi har levererat till Helsingfors stads hemvård delar ut upp till 50 000 läkemedelsdoser per månad till hemvårdens klienter och säkerställer på så sätt en säker medicinering i rätt tid. I slutet av år 2022 använde man inom Helsingfors hemvård flest läkemedelsautomater i världen.

    Måltidstjänster i över 100 år
    Sedan år 1917 har vi varit en del av Helsingforsbornas vardag som producent av måltidstjänster. Vi har tillrett sommarmat till Helsingfors lekparker sedan år 1942 och år 2023 fyller Helsingfors avgiftsfria skolmat fantastiska 80 år. Idag serverar skolorna dagligen två huvudrätter, som eleverna får välja fritt mellan, samt ett salladsbord.

    Ansvarsfulla offentliga upphandlingar
    Våra kvalificerade upphandlingar har fått flera omnämnanden för våra exemplariska offentliga upphandlingar. År 2021 lyftes våra måltidsserviceupphandlingar fram i EU:s publikation Green Public Procurement (Gröna offentliga upphandlingar). Publikationen behandlar upphandlingspraxis som har genomförts i europeiska myndigheters anbudsförfaranden och med vilka man har lyckats förbättra miljövänligheten i offentliga upphandlingar.

    Ekokompassen
    Vi förnyade miljöcertifikatet Ekokompassen år 2020. Ekokompassen-miljösystemets certifikat är en bekräftelse på att vi har förbundit oss till kontinuerligt förbättrande av miljöfunktionerna i alla våra tjänster och verksamhetsställen runtom i Helsingfors.

Strategiska fokuspunkter

De strategiska fokuspunkterna och målen i vår verksamhet baseras på Helsingfors stadsstrategi Läge för tillväxt. Verkställandet av de strategiska fokuspunkterna styrs av en verksamhetsplan som baseras på dem samt Palvelukeskus Helsinkis utvecklings- och produktivitetsprogram 2025. Varje fokuspunkt har målsättningar med anslutning till klientupplevelse, produktivitet, personalupplevelse, ansvarsfullhet i tjänster och förnyelse. 

  1. Helsingforsbornas välbefinnande och hälsa förbättras
  2. En ansvarsfull ekonomi som grund för hållbar tillväxt
  3. Ett Helsingfors som är attraktivt för personalen
  4. Ambitiöst klimatansvar och naturskydd Vi tidigarelägger Helsingfors mål om koldioxidneutralitet till år 2030
  5. Smarta Helsingfors leds med kunskap och digitalisering